Mustan perjantain kepposet

Perjantaina vietettiin taas mahdotonta kulutusjuhlaa, mustaa perjantaita. Amerikan Yhdysvalloista kantautunut tapahtuma saa korona-aikanakin ihmiset kaupoille riskejä kaihtamatta edullisten löytöjen toivossa.

Savon Sanomat (27.11.) kertoi, kuinka Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KVK) on havainnut, etteivät mustana perjantaina mainokset aina anna todellista kuvaa. Kaupat ovat nimittäin sortuneet kyseenalaiseen käytäntöön, jossa hintoja nostetaan ennen alennuskampanjoita. Näin luodaan keinotekoinen kuva alennuksesta, kun ylihintaisen tuotteen kylkeen lätkäistään punainen tarra. Kaupat tekevät kepposia kuin karkkia pyytävät lapset konsanaan toisessa rapakon takaa omaksutussa hupatuksessa.

Onneksi kulutusjuhlan keskellä osa ui myös vastavirtaan. Mustaa perjantaita vastaan on lanseerattu samalle päivälle ”Älä osta mitään” -päivä, jonka tavoitteesta otsikko kertoo kaiken olennaisen. Päivän tavoitteena on pidättäytyä turhista ostoksista.

Myös entistä useampi yritys jättää tuotteensa alentamatta, ja esimerkiksi räväkästä markkinoinnistaan tunnettu Varusteleka jopa nosti viime vuonna hintojaan marraskuun lopun kunniaksi. Tänä vuonna taas Varustelekan perustaja Valtteri Lindholm avasi puotinsa blogissa (24.11.), kuinka kauppa ei herkästi katteestaan tingi: Tavaraa ostetaan etukäteen ja ylihinnoitellaan, jonka jälkeen hintoja alennetaan mustan perjantain koittaessa. Kuvio vastaa täysin KVK:n havaintoa keinotekoisesta alennuksesta.

Olkoon musta perjantai tai mikä hyvänsä hullu alennuspäivä tai -viikko, sitä ei käy kiistäminen, että Suomessa kuin muissakin länsimaissa kulutetaan liikaa. Mikäli suunta ei muutu, on kohtalomme maapallon asukkeina synkkä. Tulevaisuuden kannalta suuri kysymys onkin, miten kulutuksemme voisi olla ekologisesti kestävää. Puhutaan ekotehokkuudesta eli siitä, kuinka tehdä enemmän tavaroita ja palveluja vähemmin päästöin ja saastein.

Kuluttamista tulisi myös järkeistää ja onpa tähän keksitty erilaisia tavoitteita ja muistisääntöjä, kuin tuhmille lapsille saduissa konsanaan. Kolmen K:n sääntö sopii meistä jokaiselle: kuluta harkiten, käytä uudelleen ja kierrätä. Tarpeeseen sopii ostaa myös tarjouksesta, eikä siinä mitään typerää ole, että sopivaa tarjousta hetken odotteleekin harkiten samalla tavaran todellista tarvetta. Parempi on myös ostaa kestäviä tuotteita, eikä vanha viisaus siitä, kuinka köyhällä ei huonoon ole varaa, ole ajastamme jäänyt. Parempi onkin ostaa vaikka hieman kalliimpi mutta kestävä vaate, kuin Bangladeshissa tuotettu viiden euron riepu. Käytön jälkeen tavara sitten kiertoon joko uudelleen käytettäväksi sellaisenaan tai uuden tuotteen raaka-aineeksi.

Synkän marraskuun ja koronan lisäksi en kaipaisi yhtään mustaa päivää muistuttamaan siitä, kuinka omilla valinnoillamme kulutamme liiaksi hyödykkeitä ja luonnonvaroja. Luova ja kekseliäs ihminen pärjää yllättävän vähällä, jos vain haluaa.

* Teksti on julkaistu Iisalmen Sanomissa 29.11.2020.